Het Feestelijke feestgezelschap vergadert

Over besluitvaardigheid en de werking van zelfsturing op Sudbury School Amersfoort

Het Feestelijke feestgezelschap vergadert. De naam Feestelijk feestgezelschap is bedacht door een toen nog 5jarige student. Er is gestemd over de verschillende namen en deze kwam erdoor. Ik vind hem wel vrolijk en mijn aanname dat dit gezelschap niet serieus genomen zou worden, klopt niet. Het is een van de actiefste gezelschappen. Met lootjes trekken voor Sinterklaas doet driekwart van de school mee.

‘Als ik mag beslissen dan voel ik me belangrijk en dat voelt gewoon heel goed’. – Nina 6 jaar

Terug naar de vergadering. Het gezelschap bestaat uit 5 studenten – de jongste is 6, de oudste is 14 jaar en ik (een staflid) ben ook lid. Op de agenda staan een 5-tal punten rond de Sinterklaasviering en de evaluatie van Halloween. 

De voorzitter vraagt of nog iemand punten toegevoegd wil zien. Dat is niet zo. De volgende 10 minuten wordt er met democratische besluitvorming gestemd over sub groepjes die onder andere voor de lootjes zullen zorgen, de lijsten op zullen hangen voor het inschrijven van het pepernoten bakken en het doorgeefcadeauspel. Er wordt gelachen vanwege het idee dat alle studenten verkleed komen zoals ze zelf willen en dat we een vrouwelijke Sinterklaas een goed idee vinden. 

Voor het geval je er even overheen las, wat ik net schreef gaat over een vergadering die ALLE Sinterklaas activiteiten heeft georganiseerd. Het was een gezellige en effectieve bijeenkomst van, let wel, 10 minuten. Menig volwassen collega van het reguliere onderwijs, en vast en zeker ook op andere plekken, wordt hier jaloers van. Toch?!

Gezelschappen

Gezelschappen zijn er door de hele school. Zo hebben we onder andere een keukengezelschap, een creagezelschap, een trampolinegezelschap, een lunchcafégezelschap en een spellengezelschap. De langste vergadering die ik ooit heb meegemaakt was nog steeds onder de 30 minuten. 

Hoe dit zo komt? 

  • Iedereen die in een gezelschap zit, kiest hier zelf voor.
    Dit maakt het grote verschil. Er is geen druk van buitenaf. Deelnemen is geheel vrijwillig (maar niet vrijblijvend). Je krijgt er geen cijfers of stickers voor. Dus iedereen die hiervoor kiest, doet dit vanuit eigen motivatie. 
  • Heldere procedures over het in leven roepen en organiseren van gezelschappen.
    In de school zijn de (gezamenlijke gemaakte) regels en procedures helder en concreet beschreven.
  • Democratische besluitvorming die bekend is door de hele school. Zo werkt het hier. 

De gelijkwaardigheid is essentieel. Iedereen heeft een stem. Met stemmen weegt de ene stem net zo zwaar als een ander. Je stemt voor of tegen of je onthoudt je. Of je nou 5 jaar bent of 15 jaar, maakt werkelijk niet uit. Een van de jongere studenten zei hierover vorige week: ‘als ik mag beslissen dan voel ik me belangrijk en dat voelt gewoon heel goed’. 

En nu moet ik stoppen met schrijven want ik ga eens lekker vergaderen. Haha, als je mij dit een paar jaar geleden verteld had, zou ik je uitgelachen hebben. Sudburyscholen zijn de scholen van de toekomst. Waar kinderen gezien worden als volwaardige mensen die eigen keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en hun omgeving. Waar de organisatie werkt omdat er met vertrouwen en vanuit intrinsieke motivatie gewerkt wordt. En waar men met plezier vergadert. Nu!

Eri Lieke – Staflid

P.S. Wil je hierover praten of heb je een andere vraag? Schroom niet en bel of mail mij op:

033- 3690338 of eri.lieke@sudburyamersfoort.nl