Voorbereid op de toekomst door plezier te houden in leren

Onlangs luisterde ik naar de podcast “de eeuw van mijn dochters”, waarin Art Rooijakkers op zoek gaat naar antwoorden hoe de wereld eruit zal zien als zijn dochters groot zijn. In de aflevering “Moeten mijn dochters straks nog werken” zegt Sandra Flippen, hoofdeconoom bij de ABN/AMRO vanaf minuut 17:14 dat “werk meer is dan alleen brood op de plank”. Volgens haar is werk iets waarin je jezelf tot ontplooiing brengt. Daarbij is belangrijk “welke mogelijkheden je hebt als individu en hoe je deze te gelde kunt maken”. Zij benadrukt dat er een groeiende ongelijkheid gaat ontstaan in de race tussen technologie en scholing. Lees verder

Hoe heb je dat geleerd? "Ik kon het gewoon ineens!"

Je hoeft niet: stil te zitten, een spreekbeurt te geven, van lezen te houden, hand in hand te lopen, of in je onderbroek te gymmen omdat dat efficiënter is qua tijd. En ook niet je eten binnen een kwartier op te eten, speeltijd te missen als je langzamer eet, oververmoeid naar school. Hier mag je iedere dag zijn wie je bent, en doen wat past bij je behoeften. 

Je mag: eten als je voelt dat je honger hebt, drinken als je dorst hebt, net wat langer slapen als je moe bent en de school binnenlopen tot 10:30 uur, uren opgaan in je interesses zonder vaak onderbroken te worden.  Lees verder

"Als ik mag beslissen voel ik me belangrijk en dat voelt gewoon heel goed” - Nina van (5 jaar)

 

Het Feestelijke feestgezelschap vergadert. De naam Feestelijk feestgezelschap is bedacht door een toen nog 5jarige student. Er is gestemd over de verschillende namen en deze kwam erdoor. Ik vind hem wel vrolijk en mijn aanname dat dit gezelschap niet serieus genomen zou worden, klopt niet. Het is een van de actiefste gezelschappen. Met lootjes trekken voor Sinterklaas doet driekwart van de school mee…Lees verder

 

'En toen was jij een zeemeermin...'

We zijn weer van start. Op school heerst een ontspannen en warme sfeer waarin leren gebeurt. Er is spel en er worden activiteiten georganiseerd. Spontaan zit ik in een spelletje stop-dans op het favoriete liedje van een student en samen zingen we “I am ready love myself!”.

En dan het eindeloze fantasiespel. “Zullen we doen dat deze rode stok een thermometer was en dat dit broertje dan hoge koorts had?”…. Lees verder

Op weg naar volwassenheid, het verhaal van een alumnus

Op maandag 14 mei 2018 was het zover, Job presenteerde zijn thesis voor een panel van experts. De thesis heeft tot doel om een persoonlijk verhaal te maken met als onderwerp “hoe iemand zich heeft voorbereid om als effectieve volwassene in de maatschappij te kunnen functioneren”. Een proces dat een mooie afsluiting op een Sudburyschool inhoudt. De beschrijving van een proces van persoonlijke transformatie naar volwassenheid.

We kennen vele verhalen van oud-studenten die op eenzelfde manier, vanuit hun eigen drijfveer, bereikt hebben wat voor henzelf het meest dierbaar is. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden zeggen ze. Op een Sudburyschool bepaal je zelf hoe jouw Rome eruit ziet, kun je je eigen pad volgen en leer je te vertrouwen op je eigen kompas. Lees verder