Hoe heb je dat geleerd? "Ik kon het gewoon ineens!"

Deze blog is geschreven door een ouder

Sudbury School Amersfoort 

 

Je hoeft niet: stil te zitten, een spreekbeurt te geven, van lezen te houden, hand in hand te lopen, of in je onderbroek te gymmen omdat dat efficiënter is qua tijd. En ook niet je eten binnen een kwartier op te eten, speeltijd te missen als je langzamer eet, oververmoeid naar school. Hier mag je iedere dag zijn wie je bent, en doen wat past bij je behoeften. 

Je mag: eten als je voelt dat je honger hebt, drinken als je dorst hebt, net wat langer slapen als je moe bent en de school binnenlopen tot 10:30 uur, uren opgaan in je interesses zonder vaak onderbroken te worden. En allemaal op de plek waar jij het fijn vindt, met drukte om je heen of juist rust. Je mag de hele dag gymmen; kruipen, springen, spelen, koprollen, de ‘pasgaat’ en de split oefenen, op z’n kop spelen hangend over een stoel. En al gauw wilde je zo snel mogelijk naar school en zo lang mogelijk blijven want er is altijd iets te doen.

Hier krijg je ruimte om te groeien.

Je leert: regels en afspraken maken en nakomen, in een rij staan, veterstrikken, discussiëren, beargumenteren, verantwoordelijkheid dragen, plannen en organiseren. Maar ook onderhandelen en anderen verleiden tot verstoppertje of een potje Catan. Per ongeluk leer je rekenen met honderd- en duizendtallen, klokkijken en lezen, Engels spreken en nog veel meer. 

Regels en afspraken: je mag hier alles doen wat je wilt maar dan wel binnen de regels en, dat zijn er veel! Hoe meer je wilt ontdekken hoe meer je in aanraking komt met regels. En omdat je wil ontdekken leer je het nut en de noodzaak van de regels. Je mag ze breken, omzeilen en leren begrijpen. Want iedere keer weer als er iets niet volgens de regels gaat leer je bij, los je op en blijf je met elkaar in verbinding. Zonder straf en negativiteit, maar met gezonde begrijpelijke consequenties en gevolgen van je keuzes en gedrag. De regels beperken je drang naar ontdekken en verkennen niet, maar ze bieden een helder kader waar je dit veilig kunt doen. Veilig voor jezelf en veilig voor de ander. 

Hoe heb je dat geleerd? “Ik kon het gewoon ineens!”

Je leert door: te kijken hoe anderen het doen, eindeloos te oefenen, een keer oefenen en wachten tot je wat groter bent geworden. En door hulp te vragen, tot je het hulpvragen zat bent. Om je heen zijn grotere en kleinere kinderen die oeverloos geduldig zijn met voordoen en assisteren, en spelletjes met je willen spelen zoals, verstoppertje, Roblox, Minecraft, uno, Catan en Koehandel. En dat komt met tijd, ruimte en een plek waar je mag groeien. Op de Sudbury School Amersfoort dus.